Projekti su kao ljudi, svaki je drugačiji

arhitekt Mathias Klotz
razgovarali Vera Grimmer, Tadej Glažar i Ante Nikša Bilić

 

Razgovarali u Ljubljani 10. travnja 2009.

 

U Europi vjerojatno najpoznatiji predstavnik ‘nove’ čileanske arhitekture, Mathias Klotz prije svega je poznat po jedinstveno kvalitetnim obiteljskim kućama, još pritom na osobitim lo­ka­cijama čileanske pacifičke obale ili pak uz ušće rijeke La Plata. Referirajući se na tradiciju europske moderne, prije svega na ka­lifornijske kuće Richarda Neutre ili na vile Marcela Breuera, Klotz ostvaruje ambijente za ugodan i dostojan život. No bez obzira je li riječ o vilama za bogataše ili školskoj zgradi, on primjenjuje ista načela: najbolji mogući način stapanja s okolišem te stvaranje uvjeta za dobrobit korisnika.

 

ORIS: Na početku bismo htjeli prizvati neke slike: kuća Ke­gevich. Čovjek na konzoli bez ograde, bez zaštite, stoji na kraju svijeta i promatra ocean. Druga slika je vaša slavna kuća Reuter, u kojoj djevojka stoji na terasi kao na palubi broda, isto tako promatrajući beskrajni ocean. Je li cilj vašeg rada omogućiti ljudima baš izuzetna iskustva?

 

Mathias Klotz: To je pogrešno jer nije riječ o terasi. Radi se o površini za potrebe pranja prozora. Sve ostale terase imaju zaštitu. Slika je takva jer je fotograf htio tu šokantnu sliku. Sve te kuće s terasama što podsjećaju na palubu broda su takve zbog okolnog krajolika. Morate imati na umu da imamo 5 000 kilometara obale koja gleda na ocean, a iza koje gotovo uvijek imate brdo. Kad mi je dopušteno odabrati lokaciju za klijenta ili preporučiti lokaciju, odabirem lokacije koje su niže od ceste, tako da ispred kuće nemate susjeda. Zato dolazite u kuću odozgo, zbog topografije. To je okolnost koja se često ponavlja u mojem radu, zato što su to u neku ruku naši lokalni uvjeti.